Steg 1 – Allt du behöver veta om styrketräning

Publicerat: juni 10, 2018 18:19

INLEDNING

Vill du börja träna? Då har du hamnat rätt – denna artikel är ett bra första steg!

Vill du bygga muskler, bli starkare? Bränna fett? Bygga din drömkropp? Bli friskare, leva längre och må bättre? Oavsett vad ditt mål är finns där några steg som alla borde följa under deras första månader på gymmet. Fitness-världen översvämmar med myter och felaktig information, men tvivla icke, EBT är här för att vägleda dig! Nedan följer, steg för steg, allt du behöver veta innan du tar först klivet in i gymmet.

STEG 1
INNAN DU BÖRJAR: BÖRJA MED RÄTT FÖRHÅLLANDEN

Allt för ofta bestämmer sig människor för att bli vältränade över <en natt. De börjar träna uppemot 6 gånger i veckan, ibland uppemot två gånger dagligen, varvat med intensiv konditionsträning. Inte nog med det, de halverar sitt kaloriintag och svälter sig själva. Detta är en tickande tidsbomb och dessvärre leder detta ofta till att de ger upp efter bara några veckor. De slutar träna, börjar äta ohälsosamt och tappar hoppet om att någonsin bli vältränade.

Varför sker detta? Svaret är enkelt. Det initiala engagemanget och drivet var beroende på en faktor: motivation. Motivation är en begränsat och överskattat (1).När du tappar motivationen, tappar du även anledningar till att gå till gymmet. Håll dig ett steg före och skapa andra anledningar än motivation för att gå till gymmet:

A: INVESTERA MENTALT

Hitta en vän som har liknande mål som du och som trivs på gymmet. På så sätt blir träningen allt mer konsekvent. Tillsammans med din träningspartner skapar du möjligheten att anta en ansvarsfull attityd på gymmet. Det ska nästan kännas som en förpliktelse. Hoppar du över ett pass? Då ska du anmäla din frånvaro! Samtidigt kommer din vän finnas där som stöd under dagarna du tvekar på att gå till gymmet eller känner dig allmänt seg. Har du inga vänner? Häng på vår Instagram-sida (ebtacademy), dela med dig av dina mål och kommentera våra inlägg. Att veta att du måste ”bevisa dig själv” för en person eller en grupp är en mental investering som kommer öka din hängivenhet!

B: HITTA DIN INRE MOTIVATIONmotivation

Varför går vi och tränar? För vissa av oss är det för att se och känna oss sexiga. Du kanske är singel och vill öka dina chanser att träffa någon? Eller kanske se bra ut på stranden i sommar? Vi ser flera fel med detta, bland annat den ständiga ångesten över att behöva se ”tillräckligt bra ut” men även att du förlorar all motivation till träning så fort du hittar din partner eller ditt kortsiktiga mål infriats. Detta beror på din motivation bygger på en yttre faktor, en extrinsisk motivation. Skulle du inte istället vilja vara i form HELA LIVET? Det vill vi!

Därför är det viktigt att hitta din inre motivation: Genom att göra vad du trivs med i gymmet kommer motivationen födas inifrån. Nej, detta innebär inte att du ska hoppa över benpasset för att du hatar att träna benen, utan snarare att du ska hitta underhållande för att hålla igång din träning.
Fråga dig själv vad du gillar med ett träningspass: lätta eller tunga vikter? Varierad eller strukturerad träning? Kroppsviktsövningar eller fria vikter? Det bästa träningspasset är det du skapar! En ”mindre optimal” träning som du håller dig till ger ett bättre resultat än ”det vetenskapligt optimala träningspasset” som du slutar med efter två veckor (P.S. Vi älskar fortfarande vetenskap).

C. INVESTERA FINANSIELLT

Vi värdesätter det vi investerat tid och pengar i. Föreställ dig två olika scenarios. 1) Du sparar i flera år för att kunna köpa din drömbil, en Ferrari 458. 2) Du vinner en Ferrari 458 på lotteri. Vilken av bilarna hade du värdesatt mer?
Den första! Att investera tid och pengar i något leder till att vi värdesätter det mer. Så investera i din hälsa: Köp några bekväma träningskläder, skor, betala en personlig tränare för att lära dig grunderna. Överväg att få en betald träningsplan. Dessa saker är inte nödvändiga, men att investera finansiellt i processen hjälper dig längst din träningsresa.

D. SÄTT RIMLIGA MÅLTålamod med träning

Fråga dig själv: Om du var tvungen att träna I RESTEN AV DITT LIV, hur många timmar i veckan skulle du klara av? Du kanske vill börja med en timme i veckan och successivt öka antalet timmar. De flesta hade nog sagt någonstans mellan 2-3 timmar i veckan. Om du kan behålla denna träningsnivå på längre sikt kommer du garanterat få avsevärt bättre resultat än att kortsiktigt träna 6 gånger i veckan i 2 veckor.

Att bygga muskler kräver TÅLAMOD och även om du kommer få märkbara resultat efter några månader kommer de bästa resultaten efter att ha tränat konsekvent i flera år.

Less is more, särskilt som nybörjare. Att börja för hårt under träningspassen och träna för mycket kan påverka resultatet negativt.

Följ ovanstående punkter för och börja träna med rätt attityd för att möjliggöra långsiktig framgång. Låt oss nu bryta ner exakt VAD du behöver göra.

Läs vidare till Steg 2 – Bekanta dig med terminologin på gymmet



« Tillbaka
Top